Wat is fulfilment?
Fulfilment is orderafhandeling in de breedste zin van het woord. Van de opslag en het inpakken van goederen tot verzenden en retourlogistiek. Het order fulfilment start vanaf het verkooppunt en eindigt bij de levering aan de klant (of retour). Gaat het specifiek om transacties via internet, dan spreken we van e-fulfilment.

In deze blog:
Het belang van fulfilment
Fulfilment is belangrijk voor zowel B2B als B2C bedrijven, eigenlijk iedereen die iets verkoopt. Zodra er iets misgaat in het logistieke proces dan kan dat invloed hebben op de tevredenheid van klanten. Het is daarom belangrijk dat u dit goed inricht. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat u ervoor zorgt dat u:
- Voldoende voorraad heeft
- Orders stevig en veilig verpakt
- Verzendafspraken met klanten nakomt
- De retourlogistiek in orde heeft
Fulfilment uitbesteden of zelf doen?
Bij het logistieke proces voor shops komt flink wat kijken. Daarom kiezen bedrijven er regelmatig voor om fulfilment uit te besteden. Dat heeft als voordeel dat een professionele partij die hier dag en nacht mee bezig is, alles voor u uit handen neemt. Bespaart u tijd en geeft tevens veel vrijheid. Bovendien kunnen deze partijen door samenwerkingen met postbedrijven vaak aantrekkelijke tarieven bieden, waardoor u ook geld bespaart.
Hoe gaat een fulfilment proces in zijn werk?
De fulfilment betekenis is dus orderafhandeling (allesomvattend) en voor de uitvoering is het slim om u aan een vast logistiek proces te houden. Wij van HEGO Fulfilment illustreren dit proces graag aan de hand van onze eigen logistieke werkwijze, zodat u een goed beeld krijgt van wat erbij komt kijken.
1. Inslag / opslag van goederen
De voorraad dient ingekocht en opgeslagen te worden. Bij binnenkomst worden de goederen gecontroleerd volgens de gestelde eisen en bij goedkeuring worden de goederen toegevoegd aan het systeem, zodat altijd inzichtelijk is wat er op voorraad is.
2. Orders ontvangen en verwerken
Zodra er een order binnenkomt dient deze in het systeem gezet te worden. Als het om webshop fulfilment gaat dan komen bestellingen automatisch binnen in het magazijn waar het orderpicken plaatsvindt. Goederen worden verzameld, de voorraad wordt bijgewerkt.
3. Stevig verpakken van orders
Goederen kunnen optioneel geassembleerd worden en worden daarna stevig verpakt voor verzending. Dit met behulp van (milieuvriendelijk) inpakmateriaal, gepersonaliseerde dozen, persoonlijke bedankkaartjes, of wat u maar wilt. Stevig verpakken is een must, zodat het pakket veilig aankomt bij de ontvanger.
4. Verzenden van pakket
Dan is het tijd om de order te verzenden. Het is daarbij van belang dat u de vervoerder selecteert die past bij uw wensen en die van uw klant. U kunt zelf beslissen of u aan klanten opties als same-day of next delivery aanbiedt. Uw klant ontvangt een track & trace.
5. Retourlogistiek regelen
Klanten hebben het recht om te retourneren onder bepaalde voorwaarden, u dient zich hieraan te houden. Uw klant krijgt een retourlabel. Bij het ontvangen van de retour dient deze gecontroleerd te worden. Deze kan daarna terug bij de voorraad en in het systeem.
Fulfilment bedrijf inschakelen?
Zelf de fulfilment in handen nemen kost flink wat tijd. Bovendien is enige kennis en kunde vereist, bijvoorbeeld over verzendopties en het juist verpakken. Daarnaast is flexibiliteit belangrijk, want geplaatste bestellingen dienen op een bepaalde tijd bij de klant te zijn. Bedrijven geven daarom vaak de voorkeur aan het uitbesteden van fulfilment.
Bent u zelf op zoek naar een fulfilment bedrijf die het volledige logistieke proces voor u uit handen neemt? HEGO Fulfilment helpt u graag!
"*" geeft vereiste velden aan